in Computerspil, Mac

I Overland har du rollen som overlevende efter en altødelæggende katastrofe. Du begiver dig på tværs af USA igennem et landskab præget af ressourcemangel og fare. Undervejs møder du andre overlevende der kan slutte sig til din gruppe, men også underlige skabninger af ukendt herkomst der bestemt ikke er venligsindede.

Spilmekanikken trækker på inspiration fra X-COM serien med 2 ActionPoints pr. runde pr. karakter. Det kræver planlægning af få manøvreret sine karakterer uden om farer samtidigt med at man søger efter forsyninger der kan hjælpe på rejsen.

Spillet er bygget op som små lukkede kort hvor dit rejseselskab støder på udfordringer. I ankommer i jeres lille bil med begrænset brændstof. Hver gang i stopper skal i ud og undersøge nærområdet for mere brændstof eller andre overlevende inden i kan begive jer videre til næste område.

Hver gang bilen stopper er en konstant opvejning mellem at søge efter nyttige ting eller fortsætte hurtigt til et andet område hvor faren måske er mindre.

Spillet er proceduralt genereret hvilket vil sige at banerne på rejsen over USA ikke er bygget på forhånd af en spildesigner. Grundtanken er at man ser hvor langt man kan nå med sit rejseselskab inden ødemarkens udfordringer overmander dem. Næste spil vil være helt anderledes med andre karakterer, områder og begivenheder.

Overland udvikles af et lille udviklerhold i Early Access hvilket vil sige at man kan følge udviklingen og give input undervejs til udviklerne. Der udgives en ny version af spilkoden ca. en gang om ugen.

Udviklingsstatus:

Maj

Grundspillet er funktionelt og fungerer rigtigt godt. Lækkert simpelt interface der selvfølgeligt trænger til lidt tuning rundt omkring. Efter ca. 10 stop på ruten er man nået fra østkysten til vestkysten hvilket er spillets scope lige nu.